• Upozornění!

    V zájmu zajištění bezpečnosti žáků i pracovníků školy je zakázán nehlášený vstup a pohyb po škole cizím osobám. Zákonným zástupcům žáků je vstup v době vyučování povolen pouze o přestávkách. Pověřený pracovník školy bude monitorovat vstup návštěvníků do školy, každý návštěvník školy je povinen se zapsat do návštěvní knihy.

Prevence rizikových jevů

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, PRACHATICE, ZLATÁ STEZKA 387

 

MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ŠKOLNÍ  ROK  2024/ 2025

 

                     

 

 

 

 

 

                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mgr. Daniela Matějková, školní metodik prevence

 

ZÁKLADNÍ ÚDAJE

 

 

Název a adresa školy, pro kterou platí tento MPP Základní škola Zlatá stezka 387 Prachatice
Jméno a příjmení ředitele Mgr. Miroslava Kunešová
Telefon na ředitele 724335472
E-mail na ředitele reditel@zsprachatice.cz

 

 

 

 

Jméno a příjmení školního metodika prevence Mgr. Daniela Matějková
Telefon 731407143
E-mail dmatejkova@zsprachatice.cz

 

 

 

 

Jméno a příjmení výchovného poradce Mgr. Ivana Simandlová      

Mgr. Jana Nebesová         

Telefon 724 547 291
E-mail isimandlova@zsprachatice.cz

jnebesova@zsprachatice.cz

 

 

 

   

Počet tříd

 

Počet žáků

ZŠ – I. stupeň 2 12
ZŠ – II. stupeň 2 18
ZŠS 1 8
Celkem 5 38

 

 

 

 

Použité zkratky:

MPP – Minimální preventivní program

OSPOD – Oddělení sociálně-právní ochrany dětí

ŠMP – Školní metodik prevence

VP – Výchovný poradce

LMR – lehká mentální retardace

 

 

 

 

 

  1. ZMAPOVÁNÍ SITUACE VE ŠKOLE PRO STANOVENÍ CÍLŮ MPP

 

VSTUPNÍ INFORMACE A JEJICH ZDROJE

 

  1. Sociální a jiné okolí školy

K 1. září 2024 naši školu navštěvuje 38 žáků. Škola poskytuje výchovu a vzdělávání žákům, kteří potřebují individuální přístup a podporu pro rozvoj svých vědomostí, schopností i sociálních dovedností, žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, s poruchami učení a chování a autismem. Součástí školy je třída desetileté základní školy speciální pro žáky s těžším mentálním postižením, kde kromě speciálního pedagoga působí 2 asistenti. Budova školy je velmi dobře vybavena a technicky udržována. Žákům nabízí a umožňuje využít moderní učebny (učebna audia, počítačová třída, keramická dílna, dřevodílna a kovodílna, šijovna, keramická dílna). K naší škole patří škola při zdravotnickém zařízení v Prachaticích. Žákům je zajištěna odborná speciálně pedagogická péče. Škola zabezpečuje poskytování poradenských služeb. Při řešení rizikového chování žáků spolupracujeme s Policií ČR, Městskou policií Prachatice, Oddělením sociálně-právní ochrany dětí při MěÚ Prachatice, odbornými lékaři, o.s. Portus – Primární prevence Phénix Prachatice, KreBul o. p. a Okresním soudem Prachatice. V rámci prevence spolupracujeme s SPC Strakonice, PPP Prachatice, s DDM Prachatice, Městskou knihovnou Prachatice, ČČK Prachatice, plaveckým bazénem Prachatice, Prachatickým muzeem a Muzeem české loutky a cirkusu.

 

  1. Informace od pedagogů

Pedagogové při vyučování řeší konflikty mezi žáky, drzé chování, vulgární vyjadřování, drobné krádeže, objevily se i náznaky šikany. Všichni pedagogové splňují požadované vzdělání v oboru speciální pedagogika. Cílem je minimalizovat rizikové chování žáků školy, zejména záškoláctví, zneužívání návykových látek, kriminalitu, šikanu a kyberšikanu, vytvářet příznivou atmosféru ve škole. Základním principem prevence je informovanost a spolupráce, vstřícná komunikace mezi učiteli a žáky, mezi učiteli a rodiči, mezi žáky navzájem a mezi pedagogickými pracovníky. Provádějí průběžnou diagnostiku žáků a třídy (třídnické hodiny), na pedagogických radách konzultují případné problémy, navrhují opatření.  Informují ředitele, ŠMP, popř. výchovného poradce o případech výskytu agresivního chování ve třídě, signálů o potížích žáka, náhlém i trvalém neúspěchu v učení, obtížné komunikaci, konfliktu s rodiči, porušování Školního řádu ve škole, krádežích ve třídách apod. Všichni učitelé školy byli seznámeni s aktualizací prevence rizikového chování ve školním prostředí (intervence pedagoga), Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže Co dělat, když – intervence pedagoga – Sebevražedné chování (ze dne 7. 1. 2024) Metodická doporučení a metodické pokyny v oblasti primární prevence rizikového chování: Metodický pokyn k prevenci a řešení šikany ve školách, Metodické doporučení Zásady přístupu k dětem, žákům, studentům s PAS v rámci vzdělávacího procesu (ze dne 8. 1. 2024). Metodické doporučení MŠMT k prevenci a postihu záškoláctví a omlouvání žáků z vyučování (ze dne 8. 2. 2024) Získávají informace prostřednictvím webinářů. Pravidelně sledují WEB Linky bezpečí a Rodičovské Linky (psychické potíže u dětí a mladistvých, sebepoškozování), newsletter na portálu E-Bezpečí: https:e-bezpeci.cz/stream/ – každý měsíc seznámení se situací a s novinkami tohoto portálu (např. jak řešit případy rizikového chování, ke kterému dochází v online prostředí – kyberšikana)

  1. Informace od rodičů

Cílem preventivního programu školy je zajištění informovanosti rodičů či zákonných zástupců žáků o cílech a náplni jednotlivých aktivit a opatření. Této informovanosti je docíleno prostřednictvím třídních schůzek, webových stránek školy – zveřejněním  MPP.

 

  1. Informace od žáků

Žáci jsou ve škole spokojeni, přispívá k tomu příznivé klima školy, dobré materiální a technické vybavení. Jsou seznámeni se Školním řádem a znají důsledky případného porušení. Znají rizika spojená s kouřením, pitím alkoholu, užíváním drog, orientují se v základní trestně právní problematice návykových látek (jsou jim známy zákony omezující kouření, požívání alkoholu a zákony týkající se užívání a šíření drog). Aktivně se podílejí na ochraně životního prostředí, mají kladný vztah k ekologii. Učí se poskytnout první pomoc a orientovat se v integrovaném záchranném systému. V listopadu loňského roku připravil ŠMP s výchovným poradcem dotazník pro žáky, který se týkal mezilidských vztahů a klima školy. Výsledky jsou pro nás jako pedagogy velmi lichotivé. Žáci se cítí ve škole bezpečně a jsou ve škole rádi.

 

 

  1. Hodnocení MPP minulého školního roku

 

Minimální preventivní program je součástí Školního vzdělávacího programu, jehož prvořadým cílem je dlouhodobé, komplexní působení na osobnost žáka. Cílem primární prevence bylo předcházení rizikovým jevům v chování žáků a zvýšení odolnosti žáků vůči sociálně patologickým jevům. Motem školního roku pro naší školu bylo „Slušnost chce odvahu“. Učitelé se při výuce zaměřili na oblast mezilidských vztahů – pozitivně ovlivňovat vztahy mezi žáky, stmelovat a utužovat kolektiv ve třídě, posilovat přátelství, vzájemnou pomoc a spolupráci mezi žáky a předcházet tak ponižování, šikaně a jiným nežádoucím jevům. Cílem pedagogů je, aby si žáci uvědomovali odpovědnost za vlastní chování a rozhodování a pochopili význam harmonických mezilidských vztahů pro zdravý životní styl (hledat a učit se vhodné způsoby řešení neshod mezi žáky, spory řešit nenásilným způsobem, nepoužívat vulgarismy). Základní témata prevence pedagogové uplatňují ve všech vyučovacích předmětech a zařazují je do učebních plánů. Je kladen důraz na činnosti, které přispívají k upevňování tělesné zdatnosti formou aktivního pohybu. V rámci MPP se zaměřujeme na bohatou nabídku volnočasových aktivit a pořádání akcí naší školy, které se týkají sportu – cvičení v přírodě v Areálu lesních her, Den brannosti, Přespolní běh, Běh pro zdraví, Školní turnaje v přehazované, ve stolním tenise, ve florbalu, šplh na tyči, plavecký výcvikový kurz. Žáci navštívili Veletrh poskytovatelů sociálních služeb v Prachaticích. Součástí akce bylo i křtění Puzzle s kontakty jednotlivých zástupců působících na území ORP Prachatice. Žáci získali informace o sociálních službách, které jsou určeny nejen pro seniory, nemocné či osoby se zdravotním postižením, ale i pro ohrožené rodiny, děti a mládež. Pravidelně probíhá spolupráce s Policií ČR, která pro nás na začátku školního roku připravila branný závod a preventivní akci Zebra se za tebe nerozhlédne. Tento preventivní projekt je zaměřen na žáky 1. stupně základního vzdělávání a týká se bezpečí v dopravě, jak se chovat v silničním provozu, kdo je chodec a jak bezpečně přecházet vozovku. V měsíci listopadu na naší škole proběhla preventivní akce Bubnovačka, která se týká ochrany dětí před násilím v rodině. Cílem je, aby děti věděly, co je násilí v rodině, jak se bránit a na koho se obrátit v případě potíží.
U příležitosti Světového dne první pomoci uspořádal Český červený kříž Prachatice za podpory Ministerstva obrany a Zdravého města Prachatice Den branné přípravy. Žáci získali mnoho informací a zajímavostí z oblasti branně bezpečnostní problematiky. Naše škola se zapojila do výtvarné soutěže vyhlášené HZS Prachatice, která se týkala prevence. Ve svých kategoriích obsadili mladší i starší medailová místa v okresním i krajském kole. Všichni ocenění byli pozváni na slavnostní vyhlášení výsledků soutěže do OÚ HZS Prachatice. Součástí byla i prohlídka hasičské zbrojnice. Koncem ledna jsme ve škole uskutečnili Projekt invakuace, který byl realizován podle předem připravených kroků. Pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci byli seznámeni s jednotlivými fázemi akce. V rámci této preventivní aktivity měli žáci možnost seznámit se základními pravidly invakuace a prakticky si vyzkoušet druhý bod, tedy “schovej se”. V závěru v rámci reflexe měli všichni zúčastnění čas přemýšlet a zhodnotit, co jim program přinesl a uvědomit si, co se dělo, jak danou situaci prožívali a co si z této zkušenosti odnášejí. V měsíci březnu jsme využili nabídku spolku Víc z Netolic a zúčastnili se školní projekce 1. ročníku festivalu Mezinárodního filmového festivalu o lidských právech Jeden svět. Žáci zhlédli tři filmy s názvy Dívka s mosaznými kroužky, Daleko od rodiny a Skejtuj! Témata jednotlivých ukázek se týkala původní kultury, tradice, kulturní odlišnosti, šikany, válečného konfliktu, odloučení od domova, rodiny, koníčků, kamarádství a gender. Po shlédnutí filmů probíhala reflexe a diskuze se zkušenými lektorkami. Žáci se zapojili do výstavy výtvarných prací na téma Rodina, domov, služby, péče. Tato výstava proběhla při příležitosti oslavy 15. výročí Zdravého města Prachatice a Dne rodiny. Nejlepší žáci byli oceněni pozváním na tuto slavnostní akci 15. 5. 2024 a předáním diplomů. V měsíci červnu jsme se žáky absolvovali Kurz zážitkové první pomoci, který realizovala organizace SORUDO  za podpory MAS Šumavsko,z.s. Kurz obsahoval teoretickou a praktickou část, které se týkaly především řešení situací v rámci poskytování první pomoci a ochrany zdraví. Na závěr školního roku proběhla na naší škole beseda s PČR Prachatice, která byla zaměřena na prevenci úrazů a nehod. Žáci si společně s policistkou Martinou Joklovou připomněli, že se mají o prázdninách chovat bezpečně a jak předcházet zbytečným zraněním.

Pedagogové sledují první známky nápadného chování žáků (zhoršení prospěchu, zanedbávání povinností, únava, agresivita, neplnění zadaných úkolů, neomluvené absence, vandalství, šikana).  Vedou evidenci zjištěných faktů o jejich chování. Úzce spolupracují s ředitelem, s výchovnými poradci a se školním metodikem prevence. Společně navrhují možnosti řešení. Veškeré informace o programu v oblasti prevence získávají na pravidelných metodických sdruženích a poradách.

Pedagogové se aktivně podílejí na prevenci i formou dalšího vzdělávání. K prevenci rizikového chování také přispívá nastavení a respektování Vnitřního řádu školy ze strany pedagogů a žáků, jednotnost ve výchově, důsledné dodržování a sledování určených a daných pravidel. Škola důsledně trvá na dodržování pravidel docházky do školy. Pravidla jsou pevně dána školním řádem – způsobem omlouvání a jak postupovat v případě vzniku daného problému. Maximální pozornost věnujeme spolupráci s rodiči. Jsou nastavena pravidla spolupráce rodiny a školy. Rodiče jsou seznámeni se školním řádem, jsou jim předány informace o sankcích, které v případě porušení řádu ze strany žáka budou vyvozeny. Rodiče jsou pravidelně informováni o chování žáků, v případě vážnějších výchovných problémů nebo neomluvené absence jsou informace předány OSPOD.

I přes tato opatření se u žáků objevovaly některé nežádoucí projevy v chování, které vyústily v porušování školního řádu – zesměšňování handicapované spolužačky, hraničící se šikanou, podvodné jednání, používání mobilního telefonu v době výuky, přinášení do školy zábavnou pyrotechniku (bouchací kuličky) a elektronické cigarety, opakované lhaní, manipulativní jednání vůči mladší žákyni. U některých žáků se objevují psychické problémy i sebepoškozování. Dva žáci individuálně docházejí na terapii do nízkoprahového centra, jsou v péči psychiatra.

 

 

 

 

  1. LE VYPLÝVAJÍCÍ ZE ZMAPOVÁNÍ SITUACE

 

 

  • Pozitivně ovlivňovat vztahy mezi žáky, vytváření pozitivního sociálního klimatu
  • Podpora zdravého životního stylu – upevňování hygienických návyků i návyků zdravé životosprávy, zařazování do výuky aktivity, které jsou vhodné z hlediska zdraví, pozitivní vliv aktivního pohybu a duševní hygieny na zdraví, upevňování tělesné zdatnosti
  • Podpořit aktivní zapojení dětí do sportovních, kulturních a společenských akcí
  • Formovat hodnotové postoje a společenské morální zásady, jasné stanovení hranic a pravidel, žádaných vzorců chování a možných důsledků (zodpovědnost za vlastní činy)
  • Minimalizovat projevy šikany
  • Upozornit žáky na rizika na sociálních sítí – kyberšikana, rizika spojená s online hrami
  • Věnovat pozornost zneužívání návykových látek žáky
  • Zkvalitňovat spolupráci srodiči
  • Poskytovat a zajišťovat poradenské služby pro žáky, rodiče a pedagogy
  1. MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM

 

  1. PRÁCE PEDAGOGICKÉHO SBORU A VEDENÍ ŠKOLY

 

V oblasti přímé práce pedagogů

  • Jednotnost a vzájemná spolupráce všech pedagogů, vzájemná a pravidelná informovanost o chování a jednání žáků
  • Podpora dobrých vzájemných vztahů mezi žáky ve třídách za přispění třídních učitelů, budování vzájemné důvěry mezi učitelem a žákem
  • Nabídka projektového vyučování – spolupráce žáků napříč třídami (prevence šikany)
  • Zaměřit se na oblast rizikového chování na internetu „Bezpečně v kyber“- závislost na internetu, kyberšikana, kyberstalking, kybergrooming, sexting, agrese na internetu, pravidelné sledování WEB Linky bezpečí a Rodičovské Linky (psychické potíže u dětí a mladistvých, sebepoškozování), newsletter na portálu E-Bezpečí: https:e-bezpeci.cz/stream/ – jak řešit případy rizikového chování, ke kterému dochází v online prostředí (kyberšikana), online vzdělávací streamy pro rodiče a učitele (Nebezpečné výzvy – sociální sítě TikTok)
  • Zařazování jednotlivých oblastí MPP do vyučovacích hodin
  • Spolupráce s odborníky, další vzdělávání pedagogů a školního metodika prevence

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Plán vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence rizikového chování

 

Název a odborné zaměření vzdělávání Počet hodin Datum konání Realizátor – organizace, odborník Počet školených pedagogů
Školení BOZP      2 30. 8. 2024 P. Bernatová 10
Školení zdravotníků – 1. pomoc 2 2. 9. 2024 Mgr. Jiřina Kuncová 10
Požární prevence 2 26. 8. 2024 p. Přída 10

 

 

+ další semináře dle aktuální nabídky

 

3. Plán vzdělávání ŠMP v oblasti prevence rizikového chování

 

Název a odborné zaměření vzdělávání Počet hodin Datum konání Realizátor – organizace, odborník
Školení BOZP    2 30. 8. 2024 P. Bernatová
Požární prevence    2 26. 8. 2024 P. Přída
Školení zdravotníků – 1. pomoc    2 2. 9. 2024 Mgr. Jiřina Kuncová
Pracovní setkání ŠMP ZŠ    2   PaeDr. Ivan Novotný MP PPP

 

 

 + další školení a semináře dle aktuální nabídky

 

 

  1. Způsob spolupráce s ostatními pedagogy

 

Pedagogové se aktivně podílejí na vytváření a realizaci programu a nabízejí žákům atraktivní projekty, které jsou zaměřeny na sociální dovednosti. Sledují první známky nápadného chování žáků (zhoršení prospěchu, zanedbávání povinností, únava, agresivita, neplnění zadaných úkolů, neomluvené absence, vandalství, šikana).  Vedou evidenci zjištěných faktů o jejich chování. Úzce spolupracují s ředitelem, s výchovnými poradci a se školním metodikem prevence. Společně navrhují možnosti řešení. Veškeré informace o programu v oblasti prevence získávají na pravidelných metodických sdruženích a poradách. Aktivně se podílejí na prevenci i formou dalšího vzdělávání. Problémy žáků řeší třídní učitel ve spolupráci s ředitelkou školy, zástupkyní školy, školním metodikem prevence nebo výchovným poradcem. Probíhá spolupráce s institucemi a odbornými pracovišti, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování. Spolupráce pedagogů funguje i při zachycování varovných signálů u problémových žáků, kde je potřeba péči odborného pracoviště.

 

                                                                                

Počty pedagogických pracovníků Celkem: Podílející se aktivně na prevenci Nepodílející se aktivně na prevenci
Vedení školy: 2 2 0
Učitelé 5 5 0
Vychovatelé 2 2 0
Asistentky pedagoga 2 2 0

 

 

 

 

  1. SPOLUPRÁCE ŠKOLY S RODIČI

 

  1. Způsoby seznámení rodičů s činností ŠMP, možnostmi spolupráce a MPP

 

ŠMP osobně představí ředitelka školy rodičům na společné schůzi SRPŠ (MPP)

Nabídka konzultačních hodin  ŠMP  – každé úterý od 12:30 do 13:30 hodin

 

  • Prevence rizikových forem chování – záškoláctví, závislostí, násilí, kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování…
  • Poskytování kontaktů na odborná pracoviště (PPP, SPC, o. s. Portus, KreBul o. p., tísňové linky…)
  • Poskytování metodických materiálů z oblasti prevence rizikových forem chování
  • Nabídka a poskytnutí poradenských služeb rodičům a zákonným zástupcům žáků s projevy rizikových forem chování (případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště)
  • Upozornit na a nabídnout online vzdělávací streamy pro rodiče a učitele (Nebezpečné výzvy – sociální sítě TikTok)
  • Udržet a dále rozvíjet kvalitu komunikace s rodiči, spolupráce školy s rodiči

 

 

2. Aktivity pro rodiče

 

Název aktivity Datum konání Realizátor, přednášející
Pohovory s rodiči (telefonická, emailová komunikace) Podle potřeby Třídní učitelé
Společná schůze rodičů, třídní schůzky 2. 10. 2024, 10. 11. 2024, 15. 1. 2025, 10. 4. 2025, 12. 6. 2025 Ředitelka školy Mgr. Kunešová

TU

Vychovatelky

jaknainternet.cz – Rodiče a jejich děti – osvětový projekt, který formou zábavných videí přibližuje problematiku Internetu bezpecneonline.saferinternet.cz Nabídka možností prevence Sdružení CZ. NIC
psychické potíže u dětí a mladistvých, sebepoškozování   WEB Linky bezpečí a Rodičovské Linky

 

 

+ dle zájmu rodičů, webové stránky škol

3. Aktivity podporující spolupráci školy s rodiči

 

Název aktivity Datum konání Vedoucí programu
Společná schůze rodičů 2. 10. 2024 Ředitelka školy Mgr. M. Kunešová
Jednání s radou rodičů – SRPŠ

Třídní schůzky

2. 10. 2024 Ředitelka školy Mgr. M. Kunešová
Schůzka školské rady   Ředitelka školy Mgr. M. Kunešová
Vánoční besídka s rodiči 20. 12. 2024 třídní učitelé,

vychovatelky

Slavnostní rozloučení žáků 9. ročníku a ukončení školního roku 27. 06. 2025 Ředitelka školy Mgr. Kunešová, třídní učitelé

 

 

 

III. PROGRAM PREVENTIVNÍCH AKTIVIT PRO ŽÁKY ŠKOLY

 

  1. Způsob seznámení žáků s činností ŠMP, možnostmi pomoci a MPP

 

Třídní učitelé seznámí žáky s činností ŠMP v novém školním roce 2. 9. 2024.

Konzultační hodiny ŠMP  – každé úterý od 12:30 do 13:30 hodin  

                                                                                                   

  • poskytování poradenských služeb žákům v oblasti šikany, násilí ve škole i doma, závislostí…
  • poskytování kontaktů na odborná pracoviště (PPP, SPC, o. s. Portus, KreBul o. p., tísňové linky…)
  • poskytování metodických materiálů z oblasti prevence rizikových forem chování

 

Pro žáky je v přízemí školy umístěna schránka důvěry. Tato schránka je umístěna viditelně a je dostupná všem žákům školy. Součástí MPP je dokument Směrnice prevence šikany – Školní program proti šikanování, který vychází z Metodického pokynu MŠMT k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních a je provázán s Metodickým doporučením MŠMT k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. Dalším dokumentem je Krizový plán školy pro případ ozbrojeného útoku ve škole. Všichni pedagogové prostudovali dokument MŠMT – Co dělat, když – intervence pedagoga přílohu č. 13 Tabákové výrobky, výrobky určené ke kouření a nikotinové sáčky. Dokument byl zařazen do povinné dokumentace školy.

  1. 1. Nespecifická a specifická prevence pro žáky ve výuce, která je součástí učebních osnov

 

Aktivity, které jsou součástí učebního plánu (na základě již zpracovaného Školního vzdělávacího programu)

 

1., 2. ročník

Vyučovaný předmět Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení

(např. předávání informací, prožitková aktivita,…)

Učitel
Prvouka Základy dopravní výchovy – zvládnou cestu do školy a ze školy Městská policie Prachatice
Prvouka
Projevovat toleranci k odlišnostem spolužáků, jejich přednostem
i nedostatků
Mgr. Matějková
Prvouka
Základní pravidla společenského chování (diskuse) Mgr. Matějková
Tělesná výchova Zvládat prosociální chování Mgr. Matějková, Nebesová

 

 

 

  1. ročník
Vyučovaný předmět Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení

(např. předávání informací, prožitková aktivita,…)

Učitel
Prvouka Chování při setkání s neznámými lidmi Mgr. Matějková
Prvouka,
Tělesná výchova
Zdravý životní styl – režim dne, volný čas (projektové vyučování) Mgr. Matějková

Mgr. Nebesová

Prvouka Jak žít zdravě doma i ve škole (projektové vyučování) Mgr. Matějková
Prvouka Základní práva a povinnosti dítěte Mgr. Matějková
Tělesná výchova Zvládat prosociální vztahy Mgr. Matějková

Mgr. Nebesová

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. ročník
Vyučovaný předmět Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení

(např. předávání informací, prožitková aktivita,…)

Učitel
Vlastivěda
Právo a spravedlnost (práva a povinnosti žákům) Mgr. Kubičková
Tělesná výchova
Zdravý životní styl – režim dne, volný čas (projektové vyučování) Mgr. Kubičková
Tělesná výchova Bezpečné chování na silnici – povinná výbava jízdního kola, základní dopravní předpisy, dopravní značky Mgr. Kubičková

 

 

 

 

  1. ročník
Vyučovaný předmět Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení

(např. předávání informací, prožitková aktivita,…)

Učitel
Vlastivěda
Práva a spravedlnost – základní práva dítěte, protiprávní jednání a jeho postih Mgr. Kubičková
Vlastivěda
Osobní bezpečí – chování v rizikovém prostředí a v krizových situacích Mgr. Kubičková
Tělesná výchova
Zdravý životní styl – režim dne, volný čas (projektové vyučování) Mgr. Kubičková
Tělesná výchova Bezpečné chování na silnici – povinná výbava jízdního kola, základní dopravní předpisy, dopravní značky Mgr. Kubičková

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. ročník
Vyučovaný předmět Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení

(např. předávání informací, prožitková aktivita,…)

Učitel
Občanská výchova Vztahy ve škole (šikana, záškoláctví) Mgr. Simandlová
Občanská výchova Rodina (vztahy), já a moji blízcí lidé Mgr. Simandlová
Tělesná výchova Bezpečné chování na silnici – povinná výbava jízdního kola, dopravní předpisy, dopravní značky Mgr. Nebesová

Mgr. Kašparová

Tělesná výchova
Zdravý životní styl – režim dne, volný čas (projektové vyučování) Mgr. Nebesová

Mgr. Kašparová

 

 

 

 

  1. ročník
Vyučovaný předmět Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení

(např. předávání informací, prožitková aktivita,…)

Učitel
Občanská výchova
Vztahy k lidem s postižením Mgr. Simandlová
Občanská výchova
Hospodaření domácnosti, peníze Mgr. Simandlová
Tělesná výchova
Zdravý životní styl – režim dne, volný čas (projektové vyučování) Mgr. Kašparová

Mgr. Nebesová

Tělesná výchova Bezpečné chování na silnici – povinná výbava jízdního kola, dopravní předpisy, dopravní značky Mgr. Kašparová

Mgr. Nebesová

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. ročník

 

Vyučovaný předmět Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení

(např. předávání informací, prožitková aktivita,…)

Učitel
Výchova ke zdraví
Výživa a zdraví – poruchy příjmu potravy (film Lehká jako dech) Mgr. Simandlová
Výchova ke zdraví
Změny v životě člověka a jejich reflexe Mgr. Simandlová
Občanská výchova
Mezilidské vztahy – národnostní menšiny (film Láska včera, dnes a zítra – dokument o partnerských vztazích napříč sociálními vrstvami) Mgr. Simandlová
Tělesná výchova Bezpečné chování na silnici – povinná výbava jízdního kola, dopravní předpisy, dopravní značky Mgr. Nebesová

Mgr. Kašparová

     

 

 

 

 

 

  1. ročník

 

Vyučovaný předmět Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení

(např. předávání informací, prožitková aktivita,…)

Učitel
Občanská výchova Svoboda víry a náboženského vyznání Mgr. Simandlová
Občanská výchova Volný čas Mgr. Simandlová
Občanská výchova Úcta k člověku (rasismus a xenofobie – otázka národnostních menšin) Mgr. Simandlová
Výchova ke zdraví
Stres a jeho vztah ke zdraví Mgr. Simandlová
Výchova ke zdraví
Psychohygiena – sociální dovednosti pro předcházení a zvládání stresu, hledání pomoci při problémech Mgr. Simandlová
Výchova ke zdraví

Autodestruktivní závislosti – zdravotní a sociální rizika zneužívání návykových látek, patologické hráčství

Mgr. Simandlová
Výchova ke zdraví
Ochrana před manipulací – asertivní techniky Mgr. Simandlová
Tělesná výchova Bezpečné chování na silnici – povinná výbava jízdního kola, dopravní předpisy, dopravní značky Mgr. Nebesová

Mgr. Kašparová

 

 

 

 

  1. 2. Aktivity, které nejsou součástí učebního plánu. Jde o aktivity, které nereagují na aktuální problémy a týkají se všech tříd.

 

  1. – 5. ročník
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení

(např. předávání informací, prožitková aktivita,…)

Realizátor
Cvičení v přírodě, přespolní běh Mgr. Matějková
Beseda s policií – chování na silnici, ulici, bezpečnost Mě. Policie
První pomoc ČČK Prachatice
Branný den s Mě Policií Mě Policie Prachatice
První pomoc ČČK Prachatice

 

 

 

 

  1. – 9. ročník
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení

(např. předávání informací, prožitková aktivita,…)

Realizátor
Cvičení v přírodě, přespolní běh Mgr. Nebesová
Výukový program a zážitkový program Apicentrum Protivín
První pomoc ČČK Prachatice
Branný den s Mě Policií Mě Policie Prachatice
Desatero bezpečného chování na internetu Mgr. Matějková
Beseda s Policií ČR Policie ČR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. 3. Specifická prevence pro žáky ve výuce, reagující na individuální situaci ve třídě

 

Problém, který bude řešen: chování žáků 1., 2., 3., 4., a 5. roč. – vztahy mezi spolužáky
Jak byla situace zjištěna: pozorováním, pohovory se žáky, učiteli, vychovatelkou ŠD
Kdo bude situaci řešit – jméno učitele nebo externího odborníka, organizace:

ŠMP – Matějková, TU, VP – Mgr. Simandlová, ředitelka školy Mgr. Kunešová nebo zastupující učitelka Mgr. Kašparová +  OSPOD PT

Kdy bude situace řešena: průběžně (dle aktuální situace)
S použitím jakých metod bude intervence vedena: výchovné komise, pohovor se žáky, pohovor s rodiči
Způsob ověření efektivity intervence: pozorování, pohovory

 

 

 

Problém, který bude řešen: chování žáků 6., 7., 8., a 9. roč. – vulgární vyjadřování, vztahy mezi spolužáky
Jak byla situace zjištěna: pozorováním, pohovory se žáky, učiteli
Kdo bude situaci řešit – jméno učitele nebo externího odborníka, organizace:

ŠMP – Matějková, VP + TU – Mgr. Simandlová, VP + TU Mgr. Nebesová, ředitelka školy Mgr. Kunešová nebo zastupující učitelka Mgr. Kašparová+ OSPOD PT

Kdy bude situace řešena: průběžně (dle aktuální situace)
S použitím jakých metod bude intervence vedena: pohovory se žáky, výchovné komise, práce s třídním kolektivem
Způsob ověření efektivity intervence: pozorování, pohovory

 

 

 

Problém, který bude řešen: 8., a 9. roč. – kouření, používání nikotinových sáčků
Jak byla situace zjištěna: pozorováním, pohovory se žáky, učiteli, rodiči
Kdo bude situaci řešit – jméno učitele nebo externího odborníka, organizace:

ŠMP – Matějková, VP + TU – Mgr. Simandlová, VP + TU Mgr. Nebesová , ředitelka školy Mgr. Kunešová nebo zastupující učitelka Mgr. Kašparová

Kdy bude situace řešena: průběžně (dle aktuální situace)
S použitím jakých metod bude intervence vedena: pohovory se žáky a rodiči, práce s třídním kolektivem
Způsob ověření efektivity intervence: pozorování, pohovory, besedy, kontrola situace

 

 

 

 

Problém, který bude řešen: 6., 7., 8., a 9. ročník – rizika na sociálních sítích, bezpečný internet
Jak byla situace zjištěna: pozorováním, pohovory se žáky, učiteli
Kdo bude situaci řešit – jméno učitele nebo externího odborníka, organizace:

ŠMP – Matějková, Portus Prachatice, VP +TU – Mgr. Simandlová,
VP +TU Mgr. Nebesová, ředitelka školy Mgr. Kunešová nebo zastupující učitelka Mgr. Kašparová

Kdy bude situace řešena: průběžně (dle aktuální situace)
S použitím jakých metod bude intervence vedena: beseda – Portus Prachatice
Způsob ověření efektivity intervence: pozorování, pohovory

 

 

 

Problém, který bude řešen:  chování žáků I. a II. stupně – vztahy mezi spolužáky
Jak byla situace zjištěna: pozorováním, pohovory se žáky, učiteli, rodiči
Kdo bude situaci řešit – jméno učitele nebo externího odborníka, organizace:
ŠMP Matějková, VP – Mgr. Simandlová, Mgr. Nebesová,
ředitelka školy Mgr. Kunešová nebo zastupující učitelka Mgr. Kašparová,
OSPOD PT
Kdy bude situace řešena: průběžně (dle aktuální situace)
S použitím jakých metod bude intervence vedena: pohovory se žáky a rodiči, výchovné komise, práce s třídním kolektivem
Způsob ověření efektivity intervence: pozorování, pohovory

 

 

 

 

  1. 4. Jednorázové aktivity pro žáky

 

Bude využito aktivit dle aktuální nabídky

 

Název aktivity, akce Datum Realizátor
Nácvik evakuace a invokace dle možností Vedení školy
Běh pro zdraví 05. 09. 2023 ZŠ Zlatá stezka 240
Světový den první pomoci – den branné přípravy (techniky první pomoci, práce ZZS, PČR, HZS, dárcovství krve, drogová problematika) září 2023 ČČK Prachatice
Výukový program zaměřený na EVVO Dle nabídky Dřípatka Prachatice
Den bez bariér Dle možností DDM Prachatice

 

 

 

 

 

  1. 5. Volnočasové aktivity pro žáky

 

Název aktivity, akce, kroužku – všechny kroužky jsou v rámci ŠD Datum nebo frekvence konání Vedoucí programu
Tvořivý kroužek 1 hodina týdně J. Kocourková
Hudební kroužek 1 hodina týdně M. Krejsová
Sportovní kroužek 1 hodina týdně J. Kocourková

 

 

 

 

  1. OSTATNÍ PLÁNOVANÉ AKCE V OBLASTI PREVENCE rizikových forem chování

 

Celoroční soutěže:

  • Znalec přírody
  • O nejlepšího sportovce školy

 

Plánované akce:

  • Cvičení v přírodě, přespolní běh
  • Den branné přípravy – světový den 1. pomoci
  • Běh pro zdraví
  • Plavecký výcvik
  • Beseda s policií – chování na silnici, ulici
  • Branný den s Mě Policií Prachatice
  • Celoškolní podzimní hry
  • Tvořivá dílna – podzimní tvoření
  • Výstava výtvarných prací v lékárně při nemocnici
  • Dětský sportovní den
  • Přespolní běh
  • Branný den s Mě Policií
  • Trh pracovních příležitostí, úřad práce
  • Školní turnaj v přehazované
  • Burza škol
  • Plavecký výcvik
  • Mikulášská nadílka
  • Turnaj ve stolním tenise
  • Vánoční dílny
  • Vánoční posezení ve třídě
  • Vánoční koncert v ZUŠ
  • Vánoční besídka pro rodiče
  • Zimní sportovní hry
  • Beseda s OU
  • Lyžařský výcvik
  • Beseda s policií ĆR – rizika na sociálních sítích
  • Karnevalová diskotéka – ŠD
  • Turnaj ve skoku vysokém
  • pomoc ČČK Prachatice
  • Den Země – celotýdenní akce
  • Velikonoční dílna – výstavky prací, besedy
  • Školní kolo SHM
  • Dopravní soutěž
  • Beseda s Policií ČR – bezpečnost
  • Cvičení v přírodě
  • Besídka a rozloučení s vycházejícími žáky

    

Projekty školy

  • Mléko do škol
  • Ovoce a zelenina do škol
  • Bezpečná škola
  • „Moderní vzdělávání v ZŠ Prachatice, Zlatá stezka 387“ s registračním číslem „CZ 02.3.68/16_022/0003892“ ŠABLONY II – ukončeno
  • Projekt ŠABLONY III – MODERNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V ZŠ, PRACHATICE, ZLATÁ STEZKA 387 je spolufinancován Evropskou unií. Cílem projektu je zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích. – ukončeno
  • OP JAK, Šablony I -„Moderní vzdělávání v ZŠ Prachatice, Zlatá stezka 387“ s registračním číslem „CZ 02.02.XX/00/22_002/0005196“

 

 

  1. SPOLUPRÁCE SOKOLÍM ŠKOLY

 

 

Organizace Jméno odborníka Kontakt (adresa, telefon, e-mail)
PPP Č. Budějovice – pracoviště Prachatice Mgr. Vladimír Hettner Zlatá stezka 245, 383 01 Prachatice

tel. 388 313 519, vladimir.hettner@pppcb.cz

o. s. Portus Prachatice – Phénix Bc. Veronika Mrázová Starokasárenská 192, Prachatice 383 01 Prachatice

tel.607928070, mrazova@portusprachatice.cz

SPC Strakonice Mgr. Helena Mašková Plánkova 430, 386 01 Strakonice

tel. 602413577

spc@zmskolast.cz

OSPOD MěÚ Prachatice

Terénní sociální práce

Bc. Alena Dejmková Velké náměstí 3, 383 01 Prachatice

tel. +420 388 607 576

adejmkova@mupt.cz

OSPOD MěÚ Prachatice

Terénní sociální práce

DiS. Andrea Dvořáková advorakova@mupt.cz

tel. 388 607 243

OSPOD MěÚ Prachatice

Terénní sociální práce

DiS. Ivana Kubičková ikubickova@mupt.cz

tel. 388 607 268

OSPOD MěÚ Prachatice

Terénní sociální práce

Bc. Marcela Koubová mkoubovavmupt.cz

Tel. 388 607 223

OSPOD MěÚ Prachatice

Terénní sociální práce

DiS. Klára Křivánková kkrivankova@mupt.cz

tel. 388 607 239

OSPOD MěÚ Prachatice

Terénní sociální práce

Bc. Jana Trojanová jtrojanova@mupt.cz

tel. 388 607 332

Sociální kuratela Mgr. Lenka Psutková lpsutkova@mupt.cz

tel. 388 607 340

Sociální kuratela Mgr. Michaela Traore DiS. mtraore@mupt.cz

tel. 388 607 234

Policie ČR, okr. ředit. PT por. Bc. Martina Joklová Pivovarská 4, 383 24 Prachatice

pttisk@mvcr.cz, tel. 724 250 839

PPP České Budějovice MP Edita Mečířová Tobi PPP Nerudova 59, České Budějovice

Tel.: 387 927 177, 722 414 531

PPP České Budějovice

pracoviště Prachatice

metodik prevence

PaedDr. Ivan Novotný ivan.novotný@pppcb.cz

tel. 601 114 343

 

Soukromé ordinace dětských lékařů

 

MUDr. Šímová, Diepoldová, Beránková, Filipová

 
     
Krizové centrum – Centrum pomoci rodině a dětem Mgr. Petra Půbalová 736 213 002
KreBul Prachatice Mgr. Zdeněk Krejsa, DiS. Poštovní 116, 383 01 Prachatice, tel: 388 424 196, 723 123 093
e-mail: icm@krebul.cz
     
     

 

 

 

 

 

 

VI. EVIDENCE A EFEKTIVITA

 

Každý pedagog sleduje první známky nápadného chování dítěte (zhoršení prospěchu, zanedbávání povinností, únava, agresivita, neplnění zadaných úkolů, vandalství, šikana). Při jejich zjištění spolupracuje s ředitelem a se školním metodikem prevence a společně navrhují možnosti řešení.

Veškeré informace o programu v oblasti prevence získávají na pravidelných metodických sdruženích a poradách. Pedagogové si vedou evidenci zjištěných faktů o chování svěřených dětí a mají k dispozici všechny materiály týkající se prevence. 

Školní rok je vždy zhodnocen formou závěrečné zprávy o plnění MPP a je odevzdán ředitelce školy jako součást výroční zprávy za uplynulý školní rok.

Záznamy o výskytu rizikových forem chování a o preventivních aktivitách pro žáky budou vedeny a zakládány ŠMP. Informace ze vzdělávacích akcí pro pedagogy si shromažďují pedagogičtí pracovníci osobně. Každý pedagog podá ostatním členům pedagogického sboru informaci z DVVP.

 

Zpracovala:

Mgr. Daniela Matějková, školní metodik prevence

                                                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

VII. ZÁVĚREČNÉ INFORMACE

 

  Datum Podpis ředitelky školy
Seznámení pedagogického sboru školy s MPP – na provozní poradě    

 

Comments are closed.