ZÁKLADNÍ ŠKOLA, PRACHATICE, ZLATÁ STEZKA 387
MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM
ŠKOLNÍ ROK 2024/ 2025
Mgr. Daniela Matějková, školní metodik prevence
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Název a adresa školy, pro kterou platí tento MPP | Základní škola Zlatá stezka 387 Prachatice |
Jméno a příjmení ředitele | Mgr. Miroslava Kunešová |
Telefon na ředitele | 724335472 |
E-mail na ředitele | reditel@zsprachatice.cz |
Jméno a příjmení školního metodika prevence | Mgr. Daniela Matějková |
Telefon | 731407143 |
dmatejkova@zsprachatice.cz |
Jméno a příjmení výchovného poradce | Mgr. Ivana Simandlová
Mgr. Jana Nebesová |
Telefon | 724 547 291 |
isimandlova@zsprachatice.cz
jnebesova@zsprachatice.cz |
Počet tříd |
Počet žáků |
|
ZŠ – I. stupeň | 2 | 12 |
ZŠ – II. stupeň | 2 | 18 |
ZŠS | 1 | 8 |
Celkem | 5 | 38 |
Použité zkratky:
MPP – Minimální preventivní program
OSPOD – Oddělení sociálně-právní ochrany dětí
ŠMP – Školní metodik prevence
VP – Výchovný poradce
LMR – lehká mentální retardace
- ZMAPOVÁNÍ SITUACE VE ŠKOLE PRO STANOVENÍ CÍLŮ MPP
VSTUPNÍ INFORMACE A JEJICH ZDROJE
- Sociální a jiné okolí školy
K 1. září 2024 naši školu navštěvuje 38 žáků. Škola poskytuje výchovu a vzdělávání žákům, kteří potřebují individuální přístup a podporu pro rozvoj svých vědomostí, schopností i sociálních dovedností, žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, s poruchami učení a chování a autismem. Součástí školy je třída desetileté základní školy speciální pro žáky s těžším mentálním postižením, kde kromě speciálního pedagoga působí 2 asistenti. Budova školy je velmi dobře vybavena a technicky udržována. Žákům nabízí a umožňuje využít moderní učebny (učebna audia, počítačová třída, keramická dílna, dřevodílna a kovodílna, šijovna, keramická dílna). K naší škole patří škola při zdravotnickém zařízení v Prachaticích. Žákům je zajištěna odborná speciálně pedagogická péče. Škola zabezpečuje poskytování poradenských služeb. Při řešení rizikového chování žáků spolupracujeme s Policií ČR, Městskou policií Prachatice, Oddělením sociálně-právní ochrany dětí při MěÚ Prachatice, odbornými lékaři, o.s. Portus – Primární prevence Phénix Prachatice, KreBul o. p. a Okresním soudem Prachatice. V rámci prevence spolupracujeme s SPC Strakonice, PPP Prachatice, s DDM Prachatice, Městskou knihovnou Prachatice, ČČK Prachatice, plaveckým bazénem Prachatice, Prachatickým muzeem a Muzeem české loutky a cirkusu.
- Informace od pedagogů
Pedagogové při vyučování řeší konflikty mezi žáky, drzé chování, vulgární vyjadřování, drobné krádeže, objevily se i náznaky šikany. Všichni pedagogové splňují požadované vzdělání v oboru speciální pedagogika. Cílem je minimalizovat rizikové chování žáků školy, zejména záškoláctví, zneužívání návykových látek, kriminalitu, šikanu a kyberšikanu, vytvářet příznivou atmosféru ve škole. Základním principem prevence je informovanost a spolupráce, vstřícná komunikace mezi učiteli a žáky, mezi učiteli a rodiči, mezi žáky navzájem a mezi pedagogickými pracovníky. Provádějí průběžnou diagnostiku žáků a třídy (třídnické hodiny), na pedagogických radách konzultují případné problémy, navrhují opatření. Informují ředitele, ŠMP, popř. výchovného poradce o případech výskytu agresivního chování ve třídě, signálů o potížích žáka, náhlém i trvalém neúspěchu v učení, obtížné komunikaci, konfliktu s rodiči, porušování Školního řádu ve škole, krádežích ve třídách apod. Všichni učitelé školy byli seznámeni s aktualizací prevence rizikového chování ve školním prostředí (intervence pedagoga), Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže Co dělat, když – intervence pedagoga – Sebevražedné chování (ze dne 7. 1. 2024) Metodická doporučení a metodické pokyny v oblasti primární prevence rizikového chování: Metodický pokyn k prevenci a řešení šikany ve školách, Metodické doporučení Zásady přístupu k dětem, žákům, studentům s PAS v rámci vzdělávacího procesu (ze dne 8. 1. 2024). Metodické doporučení MŠMT k prevenci a postihu záškoláctví a omlouvání žáků z vyučování (ze dne 8. 2. 2024) Získávají informace prostřednictvím webinářů. Pravidelně sledují WEB Linky bezpečí a Rodičovské Linky (psychické potíže u dětí a mladistvých, sebepoškozování), newsletter na portálu E-Bezpečí: https:e-bezpeci.cz/stream/ – každý měsíc seznámení se situací a s novinkami tohoto portálu (např. jak řešit případy rizikového chování, ke kterému dochází v online prostředí – kyberšikana)
- Informace od rodičů
Cílem preventivního programu školy je zajištění informovanosti rodičů či zákonných zástupců žáků o cílech a náplni jednotlivých aktivit a opatření. Této informovanosti je docíleno prostřednictvím třídních schůzek, webových stránek školy – zveřejněním MPP.
- Informace od žáků
Žáci jsou ve škole spokojeni, přispívá k tomu příznivé klima školy, dobré materiální a technické vybavení. Jsou seznámeni se Školním řádem a znají důsledky případného porušení. Znají rizika spojená s kouřením, pitím alkoholu, užíváním drog, orientují se v základní trestně právní problematice návykových látek (jsou jim známy zákony omezující kouření, požívání alkoholu a zákony týkající se užívání a šíření drog). Aktivně se podílejí na ochraně životního prostředí, mají kladný vztah k ekologii. Učí se poskytnout první pomoc a orientovat se v integrovaném záchranném systému. V listopadu loňského roku připravil ŠMP s výchovným poradcem dotazník pro žáky, který se týkal mezilidských vztahů a klima školy. Výsledky jsou pro nás jako pedagogy velmi lichotivé. Žáci se cítí ve škole bezpečně a jsou ve škole rádi.
- Hodnocení MPP minulého školního roku
Minimální preventivní program je součástí Školního vzdělávacího programu, jehož prvořadým cílem je dlouhodobé, komplexní působení na osobnost žáka. Cílem primární prevence bylo předcházení rizikovým jevům v chování žáků a zvýšení odolnosti žáků vůči sociálně patologickým jevům. Motem školního roku pro naší školu bylo „Slušnost chce odvahu“. Učitelé se při výuce zaměřili na oblast mezilidských vztahů – pozitivně ovlivňovat vztahy mezi žáky, stmelovat a utužovat kolektiv ve třídě, posilovat přátelství, vzájemnou pomoc a spolupráci mezi žáky a předcházet tak ponižování, šikaně a jiným nežádoucím jevům. Cílem pedagogů je, aby si žáci uvědomovali odpovědnost za vlastní chování a rozhodování a pochopili význam harmonických mezilidských vztahů pro zdravý životní styl (hledat a učit se vhodné způsoby řešení neshod mezi žáky, spory řešit nenásilným způsobem, nepoužívat vulgarismy). Základní témata prevence pedagogové uplatňují ve všech vyučovacích předmětech a zařazují je do učebních plánů. Je kladen důraz na činnosti, které přispívají k upevňování tělesné zdatnosti formou aktivního pohybu. V rámci MPP se zaměřujeme na bohatou nabídku volnočasových aktivit a pořádání akcí naší školy, které se týkají sportu – cvičení v přírodě v Areálu lesních her, Den brannosti, Přespolní běh, Běh pro zdraví, Školní turnaje v přehazované, ve stolním tenise, ve florbalu, šplh na tyči, plavecký výcvikový kurz. Žáci navštívili Veletrh poskytovatelů sociálních služeb v Prachaticích. Součástí akce bylo i křtění Puzzle s kontakty jednotlivých zástupců působících na území ORP Prachatice. Žáci získali informace o sociálních službách, které jsou určeny nejen pro seniory, nemocné či osoby se zdravotním postižením, ale i pro ohrožené rodiny, děti a mládež. Pravidelně probíhá spolupráce s Policií ČR, která pro nás na začátku školního roku připravila branný závod a preventivní akci Zebra se za tebe nerozhlédne. Tento preventivní projekt je zaměřen na žáky 1. stupně základního vzdělávání a týká se bezpečí v dopravě, jak se chovat v silničním provozu, kdo je chodec a jak bezpečně přecházet vozovku. V měsíci listopadu na naší škole proběhla preventivní akce Bubnovačka, která se týká ochrany dětí před násilím v rodině. Cílem je, aby děti věděly, co je násilí v rodině, jak se bránit a na koho se obrátit v případě potíží.
U příležitosti Světového dne první pomoci uspořádal Český červený kříž Prachatice za podpory Ministerstva obrany a Zdravého města Prachatice Den branné přípravy. Žáci získali mnoho informací a zajímavostí z oblasti branně bezpečnostní problematiky. Naše škola se zapojila do výtvarné soutěže vyhlášené HZS Prachatice, která se týkala prevence. Ve svých kategoriích obsadili mladší i starší medailová místa v okresním i krajském kole. Všichni ocenění byli pozváni na slavnostní vyhlášení výsledků soutěže do OÚ HZS Prachatice. Součástí byla i prohlídka hasičské zbrojnice. Koncem ledna jsme ve škole uskutečnili Projekt invakuace, který byl realizován podle předem připravených kroků. Pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci byli seznámeni s jednotlivými fázemi akce. V rámci této preventivní aktivity měli žáci možnost seznámit se základními pravidly invakuace a prakticky si vyzkoušet druhý bod, tedy “schovej se”. V závěru v rámci reflexe měli všichni zúčastnění čas přemýšlet a zhodnotit, co jim program přinesl a uvědomit si, co se dělo, jak danou situaci prožívali a co si z této zkušenosti odnášejí. V měsíci březnu jsme využili nabídku spolku Víc z Netolic a zúčastnili se školní projekce 1. ročníku festivalu Mezinárodního filmového festivalu o lidských právech Jeden svět. Žáci zhlédli tři filmy s názvy Dívka s mosaznými kroužky, Daleko od rodiny a Skejtuj! Témata jednotlivých ukázek se týkala původní kultury, tradice, kulturní odlišnosti, šikany, válečného konfliktu, odloučení od domova, rodiny, koníčků, kamarádství a gender. Po shlédnutí filmů probíhala reflexe a diskuze se zkušenými lektorkami. Žáci se zapojili do výstavy výtvarných prací na téma Rodina, domov, služby, péče. Tato výstava proběhla při příležitosti oslavy 15. výročí Zdravého města Prachatice a Dne rodiny. Nejlepší žáci byli oceněni pozváním na tuto slavnostní akci 15. 5. 2024 a předáním diplomů. V měsíci červnu jsme se žáky absolvovali Kurz zážitkové první pomoci, který realizovala organizace SORUDO za podpory MAS Šumavsko,z.s. Kurz obsahoval teoretickou a praktickou část, které se týkaly především řešení situací v rámci poskytování první pomoci a ochrany zdraví. Na závěr školního roku proběhla na naší škole beseda s PČR Prachatice, která byla zaměřena na prevenci úrazů a nehod. Žáci si společně s policistkou Martinou Joklovou připomněli, že se mají o prázdninách chovat bezpečně a jak předcházet zbytečným zraněním.
Pedagogové sledují první známky nápadného chování žáků (zhoršení prospěchu, zanedbávání povinností, únava, agresivita, neplnění zadaných úkolů, neomluvené absence, vandalství, šikana). Vedou evidenci zjištěných faktů o jejich chování. Úzce spolupracují s ředitelem, s výchovnými poradci a se školním metodikem prevence. Společně navrhují možnosti řešení. Veškeré informace o programu v oblasti prevence získávají na pravidelných metodických sdruženích a poradách.
Pedagogové se aktivně podílejí na prevenci i formou dalšího vzdělávání. K prevenci rizikového chování také přispívá nastavení a respektování Vnitřního řádu školy ze strany pedagogů a žáků, jednotnost ve výchově, důsledné dodržování a sledování určených a daných pravidel. Škola důsledně trvá na dodržování pravidel docházky do školy. Pravidla jsou pevně dána školním řádem – způsobem omlouvání a jak postupovat v případě vzniku daného problému. Maximální pozornost věnujeme spolupráci s rodiči. Jsou nastavena pravidla spolupráce rodiny a školy. Rodiče jsou seznámeni se školním řádem, jsou jim předány informace o sankcích, které v případě porušení řádu ze strany žáka budou vyvozeny. Rodiče jsou pravidelně informováni o chování žáků, v případě vážnějších výchovných problémů nebo neomluvené absence jsou informace předány OSPOD.
I přes tato opatření se u žáků objevovaly některé nežádoucí projevy v chování, které vyústily v porušování školního řádu – zesměšňování handicapované spolužačky, hraničící se šikanou, podvodné jednání, používání mobilního telefonu v době výuky, přinášení do školy zábavnou pyrotechniku (bouchací kuličky) a elektronické cigarety, opakované lhaní, manipulativní jednání vůči mladší žákyni. U některých žáků se objevují psychické problémy i sebepoškozování. Dva žáci individuálně docházejí na terapii do nízkoprahového centra, jsou v péči psychiatra.
- CÍLE VYPLÝVAJÍCÍ ZE ZMAPOVÁNÍ SITUACE
- Pozitivně ovlivňovat vztahy mezi žáky, vytváření pozitivního sociálního klimatu
- Podpora zdravého životního stylu – upevňování hygienických návyků i návyků zdravé životosprávy, zařazování do výuky aktivity, které jsou vhodné z hlediska zdraví, pozitivní vliv aktivního pohybu a duševní hygieny na zdraví, upevňování tělesné zdatnosti
- Podpořit aktivní zapojení dětí do sportovních, kulturních a společenských akcí
- Formovat hodnotové postoje a společenské morální zásady, jasné stanovení hranic a pravidel, žádaných vzorců chování a možných důsledků (zodpovědnost za vlastní činy)
- Minimalizovat projevy šikany
- Upozornit žáky na rizika na sociálních sítí – kyberšikana, rizika spojená s online hrami
- Věnovat pozornost zneužívání návykových látek žáky
- Zkvalitňovat spolupráci srodiči
- Poskytovat a zajišťovat poradenské služby pro žáky, rodiče a pedagogy
- MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM
- PRÁCE PEDAGOGICKÉHO SBORU A VEDENÍ ŠKOLY
V oblasti přímé práce pedagogů
- Jednotnost a vzájemná spolupráce všech pedagogů, vzájemná a pravidelná informovanost o chování a jednání žáků
- Podpora dobrých vzájemných vztahů mezi žáky ve třídách za přispění třídních učitelů, budování vzájemné důvěry mezi učitelem a žákem
- Nabídka projektového vyučování – spolupráce žáků napříč třídami (prevence šikany)
- Zaměřit se na oblast rizikového chování na internetu „Bezpečně v kyber“- závislost na internetu, kyberšikana, kyberstalking, kybergrooming, sexting, agrese na internetu, pravidelné sledování WEB Linky bezpečí a Rodičovské Linky (psychické potíže u dětí a mladistvých, sebepoškozování), newsletter na portálu E-Bezpečí: https:e-bezpeci.cz/stream/ – jak řešit případy rizikového chování, ke kterému dochází v online prostředí (kyberšikana), online vzdělávací streamy pro rodiče a učitele (Nebezpečné výzvy – sociální sítě TikTok)
- Zařazování jednotlivých oblastí MPP do vyučovacích hodin
- Spolupráce s odborníky, další vzdělávání pedagogů a školního metodika prevence
2. Plán vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence rizikového chování
Název a odborné zaměření vzdělávání | Počet hodin | Datum konání | Realizátor – organizace, odborník | Počet školených pedagogů |
Školení BOZP | 2 | 30. 8. 2024 | P. Bernatová | 10 |
Školení zdravotníků – 1. pomoc | 2 | 2. 9. 2024 | Mgr. Jiřina Kuncová | 10 |
Požární prevence | 2 | 26. 8. 2024 | p. Přída | 10 |
+ další semináře dle aktuální nabídky
3. Plán vzdělávání ŠMP v oblasti prevence rizikového chování
Název a odborné zaměření vzdělávání | Počet hodin | Datum konání | Realizátor – organizace, odborník |
Školení BOZP | 2 | 30. 8. 2024 | P. Bernatová |
Požární prevence | 2 | 26. 8. 2024 | P. Přída |
Školení zdravotníků – 1. pomoc | 2 | 2. 9. 2024 | Mgr. Jiřina Kuncová |
Pracovní setkání ŠMP ZŠ | 2 | PaeDr. Ivan Novotný MP PPP |
+ další školení a semináře dle aktuální nabídky
- Způsob spolupráce s ostatními pedagogy
Pedagogové se aktivně podílejí na vytváření a realizaci programu a nabízejí žákům atraktivní projekty, které jsou zaměřeny na sociální dovednosti. Sledují první známky nápadného chování žáků (zhoršení prospěchu, zanedbávání povinností, únava, agresivita, neplnění zadaných úkolů, neomluvené absence, vandalství, šikana). Vedou evidenci zjištěných faktů o jejich chování. Úzce spolupracují s ředitelem, s výchovnými poradci a se školním metodikem prevence. Společně navrhují možnosti řešení. Veškeré informace o programu v oblasti prevence získávají na pravidelných metodických sdruženích a poradách. Aktivně se podílejí na prevenci i formou dalšího vzdělávání. Problémy žáků řeší třídní učitel ve spolupráci s ředitelkou školy, zástupkyní školy, školním metodikem prevence nebo výchovným poradcem. Probíhá spolupráce s institucemi a odbornými pracovišti, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování. Spolupráce pedagogů funguje i při zachycování varovných signálů u problémových žáků, kde je potřeba péči odborného pracoviště.
Počty pedagogických pracovníků | Celkem: | Podílející se aktivně na prevenci | Nepodílející se aktivně na prevenci |
Vedení školy: | 2 | 2 | 0 |
Učitelé | 5 | 5 | 0 |
Vychovatelé | 2 | 2 | 0 |
Asistentky pedagoga | 2 | 2 | 0 |
- SPOLUPRÁCE ŠKOLY S RODIČI
- Způsoby seznámení rodičů s činností ŠMP, možnostmi spolupráce a MPP
ŠMP osobně představí ředitelka školy rodičům na společné schůzi SRPŠ (MPP)
Nabídka konzultačních hodin ŠMP – každé úterý od 12:30 do 13:30 hodin
- Prevence rizikových forem chování – záškoláctví, závislostí, násilí, kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování…
- Poskytování kontaktů na odborná pracoviště (PPP, SPC, o. s. Portus, KreBul o. p., tísňové linky…)
- Poskytování metodických materiálů z oblasti prevence rizikových forem chování
- Nabídka a poskytnutí poradenských služeb rodičům a zákonným zástupcům žáků s projevy rizikových forem chování (případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště)
- Upozornit na a nabídnout online vzdělávací streamy pro rodiče a učitele (Nebezpečné výzvy – sociální sítě TikTok)
- Udržet a dále rozvíjet kvalitu komunikace s rodiči, spolupráce školy s rodiči
2. Aktivity pro rodiče
Název aktivity | Datum konání | Realizátor, přednášející |
Pohovory s rodiči (telefonická, emailová komunikace) | Podle potřeby | Třídní učitelé |
Společná schůze rodičů, třídní schůzky | 2. 10. 2024, 10. 11. 2024, 15. 1. 2025, 10. 4. 2025, 12. 6. 2025 | Ředitelka školy Mgr. Kunešová
TU Vychovatelky |
jaknainternet.cz – Rodiče a jejich děti – osvětový projekt, který formou zábavných videí přibližuje problematiku Internetu bezpecneonline.saferinternet.cz | Nabídka možností prevence | Sdružení CZ. NIC |
psychické potíže u dětí a mladistvých, sebepoškozování | WEB Linky bezpečí a Rodičovské Linky |
+ dle zájmu rodičů, webové stránky škol
3. Aktivity podporující spolupráci školy s rodiči
Název aktivity | Datum konání | Vedoucí programu |
Společná schůze rodičů | 2. 10. 2024 | Ředitelka školy Mgr. M. Kunešová |
Jednání s radou rodičů – SRPŠ
Třídní schůzky |
2. 10. 2024 | Ředitelka školy Mgr. M. Kunešová |
Schůzka školské rady | Ředitelka školy Mgr. M. Kunešová | |
Vánoční besídka s rodiči | 20. 12. 2024 | třídní učitelé,
vychovatelky |
Slavnostní rozloučení žáků 9. ročníku a ukončení školního roku | 27. 06. 2025 | Ředitelka školy Mgr. Kunešová, třídní učitelé |
III. PROGRAM PREVENTIVNÍCH AKTIVIT PRO ŽÁKY ŠKOLY
- Způsob seznámení žáků s činností ŠMP, možnostmi pomoci a MPP
Třídní učitelé seznámí žáky s činností ŠMP v novém školním roce 2. 9. 2024.
Konzultační hodiny ŠMP – každé úterý od 12:30 do 13:30 hodin
- poskytování poradenských služeb žákům v oblasti šikany, násilí ve škole i doma, závislostí…
- poskytování kontaktů na odborná pracoviště (PPP, SPC, o. s. Portus, KreBul o. p., tísňové linky…)
- poskytování metodických materiálů z oblasti prevence rizikových forem chování
Pro žáky je v přízemí školy umístěna schránka důvěry. Tato schránka je umístěna viditelně a je dostupná všem žákům školy. Součástí MPP je dokument Směrnice prevence šikany – Školní program proti šikanování, který vychází z Metodického pokynu MŠMT k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních a je provázán s Metodickým doporučením MŠMT k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. Dalším dokumentem je Krizový plán školy pro případ ozbrojeného útoku ve škole. Všichni pedagogové prostudovali dokument MŠMT – Co dělat, když – intervence pedagoga přílohu č. 13 Tabákové výrobky, výrobky určené ke kouření a nikotinové sáčky. Dokument byl zařazen do povinné dokumentace školy.
- 1. Nespecifická a specifická prevence pro žáky ve výuce, která je součástí učebních osnov
Aktivity, které jsou součástí učebního plánu (na základě již zpracovaného Školního vzdělávacího programu)
1., 2. ročník
Vyučovaný předmět | Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení
(např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
Prvouka | Základy dopravní výchovy – zvládnou cestu do školy a ze školy | Městská policie Prachatice |
Prvouka |
Projevovat toleranci k odlišnostem spolužáků, jejich přednostem i nedostatků |
Mgr. Matějková |
Prvouka |
Základní pravidla společenského chování (diskuse) | Mgr. Matějková |
Tělesná výchova | Zvládat prosociální chování | Mgr. Matějková, Nebesová |
- ročník
Vyučovaný předmět | Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení
(např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
Prvouka | Chování při setkání s neznámými lidmi | Mgr. Matějková |
Prvouka,Tělesná výchova |
Zdravý životní styl – režim dne, volný čas (projektové vyučování) | Mgr. Matějková
Mgr. Nebesová |
Prvouka | Jak žít zdravě doma i ve škole (projektové vyučování) | Mgr. Matějková |
Prvouka | Základní práva a povinnosti dítěte | Mgr. Matějková |
Tělesná výchova | Zvládat prosociální vztahy | Mgr. Matějková
Mgr. Nebesová |
- ročník
Vyučovaný předmět | Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení
(např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
Vlastivěda |
Právo a spravedlnost (práva a povinnosti žákům) | Mgr. Kubičková |
Tělesná výchova |
Zdravý životní styl – režim dne, volný čas (projektové vyučování) | Mgr. Kubičková |
Tělesná výchova | Bezpečné chování na silnici – povinná výbava jízdního kola, základní dopravní předpisy, dopravní značky | Mgr. Kubičková |
- ročník
Vyučovaný předmět | Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení
(např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
Vlastivěda |
Práva a spravedlnost – základní práva dítěte, protiprávní jednání a jeho postih | Mgr. Kubičková |
Vlastivěda |
Osobní bezpečí – chování v rizikovém prostředí a v krizových situacích | Mgr. Kubičková |
Tělesná výchova |
Zdravý životní styl – režim dne, volný čas (projektové vyučování) | Mgr. Kubičková |
Tělesná výchova | Bezpečné chování na silnici – povinná výbava jízdního kola, základní dopravní předpisy, dopravní značky | Mgr. Kubičková |
- ročník
Vyučovaný předmět | Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení
(např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
Občanská výchova | Vztahy ve škole (šikana, záškoláctví) | Mgr. Simandlová |
Občanská výchova | Rodina (vztahy), já a moji blízcí lidé | Mgr. Simandlová |
Tělesná výchova | Bezpečné chování na silnici – povinná výbava jízdního kola, dopravní předpisy, dopravní značky | Mgr. Nebesová
Mgr. Kašparová |
Tělesná výchova |
Zdravý životní styl – režim dne, volný čas (projektové vyučování) | Mgr. Nebesová
Mgr. Kašparová |
- ročník
Vyučovaný předmět | Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení
(např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
Občanská výchova |
Vztahy k lidem s postižením | Mgr. Simandlová |
Občanská výchova |
Hospodaření domácnosti, peníze | Mgr. Simandlová |
Tělesná výchova |
Zdravý životní styl – režim dne, volný čas (projektové vyučování) | Mgr. Kašparová
Mgr. Nebesová |
Tělesná výchova | Bezpečné chování na silnici – povinná výbava jízdního kola, dopravní předpisy, dopravní značky | Mgr. Kašparová
Mgr. Nebesová |
- ročník
Vyučovaný předmět | Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení
(např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
Výchova ke zdraví |
Výživa a zdraví – poruchy příjmu potravy (film Lehká jako dech) | Mgr. Simandlová |
Výchova ke zdraví |
Změny v životě člověka a jejich reflexe | Mgr. Simandlová |
Občanská výchova |
Mezilidské vztahy – národnostní menšiny (film Láska včera, dnes a zítra – dokument o partnerských vztazích napříč sociálními vrstvami) | Mgr. Simandlová |
Tělesná výchova | Bezpečné chování na silnici – povinná výbava jízdního kola, dopravní předpisy, dopravní značky | Mgr. Nebesová
Mgr. Kašparová |
- ročník
Vyučovaný předmět | Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení
(např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
Občanská výchova | Svoboda víry a náboženského vyznání | Mgr. Simandlová |
Občanská výchova | Volný čas | Mgr. Simandlová |
Občanská výchova | Úcta k člověku (rasismus a xenofobie – otázka národnostních menšin) | Mgr. Simandlová |
Výchova ke zdraví |
Stres a jeho vztah ke zdraví | Mgr. Simandlová |
Výchova ke zdraví |
Psychohygiena – sociální dovednosti pro předcházení a zvládání stresu, hledání pomoci při problémech | Mgr. Simandlová |
Výchova ke zdraví |
Autodestruktivní závislosti – zdravotní a sociální rizika zneužívání návykových látek, patologické hráčství |
Mgr. Simandlová |
Výchova ke zdraví |
Ochrana před manipulací – asertivní techniky | Mgr. Simandlová |
Tělesná výchova | Bezpečné chování na silnici – povinná výbava jízdního kola, dopravní předpisy, dopravní značky | Mgr. Nebesová
Mgr. Kašparová |
- 2. Aktivity, které nejsou součástí učebního plánu. Jde o aktivity, které nereagují na aktuální problémy a týkají se všech tříd.
- – 5. ročník
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení
(např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Realizátor |
Cvičení v přírodě, přespolní běh | Mgr. Matějková |
Beseda s policií – chování na silnici, ulici, bezpečnost | Mě. Policie |
První pomoc | ČČK Prachatice |
Branný den s Mě Policií | Mě Policie Prachatice |
První pomoc | ČČK Prachatice |
- – 9. ročník
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení
(např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Realizátor |
Cvičení v přírodě, přespolní běh | Mgr. Nebesová |
Výukový program a zážitkový program | Apicentrum Protivín |
První pomoc | ČČK Prachatice |
Branný den s Mě Policií | Mě Policie Prachatice |
Desatero bezpečného chování na internetu | Mgr. Matějková |
Beseda s Policií ČR | Policie ČR |
- 3. Specifická prevence pro žáky ve výuce, reagující na individuální situaci ve třídě
Problém, který bude řešen: | chování žáků 1., 2., 3., 4., a 5. roč. – vztahy mezi spolužáky |
Jak byla situace zjištěna: pozorováním, pohovory se žáky, učiteli, vychovatelkou ŠD | |
Kdo bude situaci řešit – jméno učitele nebo externího odborníka, organizace:
ŠMP – Matějková, TU, VP – Mgr. Simandlová, ředitelka školy Mgr. Kunešová nebo zastupující učitelka Mgr. Kašparová + OSPOD PT |
|
Kdy bude situace řešena: průběžně (dle aktuální situace) | |
S použitím jakých metod bude intervence vedena: výchovné komise, pohovor se žáky, pohovor s rodiči | |
Způsob ověření efektivity intervence: pozorování, pohovory |
Problém, který bude řešen: | chování žáků 6., 7., 8., a 9. roč. – vulgární vyjadřování, vztahy mezi spolužáky |
Jak byla situace zjištěna: pozorováním, pohovory se žáky, učiteli | |
Kdo bude situaci řešit – jméno učitele nebo externího odborníka, organizace:
ŠMP – Matějková, VP + TU – Mgr. Simandlová, VP + TU Mgr. Nebesová, ředitelka školy Mgr. Kunešová nebo zastupující učitelka Mgr. Kašparová+ OSPOD PT |
|
Kdy bude situace řešena: průběžně (dle aktuální situace) | |
S použitím jakých metod bude intervence vedena: pohovory se žáky, výchovné komise, práce s třídním kolektivem | |
Způsob ověření efektivity intervence: pozorování, pohovory |
Problém, který bude řešen: | 8., a 9. roč. – kouření, používání nikotinových sáčků |
Jak byla situace zjištěna: pozorováním, pohovory se žáky, učiteli, rodiči | |
Kdo bude situaci řešit – jméno učitele nebo externího odborníka, organizace:
ŠMP – Matějková, VP + TU – Mgr. Simandlová, VP + TU Mgr. Nebesová , ředitelka školy Mgr. Kunešová nebo zastupující učitelka Mgr. Kašparová |
|
Kdy bude situace řešena: průběžně (dle aktuální situace) | |
S použitím jakých metod bude intervence vedena: pohovory se žáky a rodiči, práce s třídním kolektivem | |
Způsob ověření efektivity intervence: pozorování, pohovory, besedy, kontrola situace |
Problém, který bude řešen: | 6., 7., 8., a 9. ročník – rizika na sociálních sítích, bezpečný internet |
Jak byla situace zjištěna: pozorováním, pohovory se žáky, učiteli | |
Kdo bude situaci řešit – jméno učitele nebo externího odborníka, organizace:
ŠMP – Matějková, Portus Prachatice, VP +TU – Mgr. Simandlová, |
|
Kdy bude situace řešena: průběžně (dle aktuální situace) | |
S použitím jakých metod bude intervence vedena: beseda – Portus Prachatice | |
Způsob ověření efektivity intervence: pozorování, pohovory |
Problém, který bude řešen: | chování žáků I. a II. stupně – vztahy mezi spolužáky |
Jak byla situace zjištěna: pozorováním, pohovory se žáky, učiteli, rodiči | |
Kdo bude situaci řešit – jméno učitele nebo externího odborníka, organizace: ŠMP Matějková, VP – Mgr. Simandlová, Mgr. Nebesová, ředitelka školy Mgr. Kunešová nebo zastupující učitelka Mgr. Kašparová, OSPOD PT |
|
Kdy bude situace řešena: průběžně (dle aktuální situace) | |
S použitím jakých metod bude intervence vedena: pohovory se žáky a rodiči, výchovné komise, práce s třídním kolektivem | |
Způsob ověření efektivity intervence: pozorování, pohovory |
- 4. Jednorázové aktivity pro žáky
Bude využito aktivit dle aktuální nabídky
Název aktivity, akce | Datum | Realizátor |
Nácvik evakuace a invokace | dle možností | Vedení školy |
Běh pro zdraví | 05. 09. 2023 | ZŠ Zlatá stezka 240 |
Světový den první pomoci – den branné přípravy (techniky první pomoci, práce ZZS, PČR, HZS, dárcovství krve, drogová problematika) | září 2023 | ČČK Prachatice |
Výukový program zaměřený na EVVO | Dle nabídky | Dřípatka Prachatice |
Den bez bariér | Dle možností | DDM Prachatice |
- 5. Volnočasové aktivity pro žáky
Název aktivity, akce, kroužku – všechny kroužky jsou v rámci ŠD | Datum nebo frekvence konání | Vedoucí programu |
Tvořivý kroužek | 1 hodina týdně | J. Kocourková |
Hudební kroužek | 1 hodina týdně | M. Krejsová |
Sportovní kroužek | 1 hodina týdně | J. Kocourková |
- OSTATNÍ PLÁNOVANÉ AKCE V OBLASTI PREVENCE rizikových forem chování
Celoroční soutěže:
- Znalec přírody
- O nejlepšího sportovce školy
Plánované akce:
- Cvičení v přírodě, přespolní běh
- Den branné přípravy – světový den 1. pomoci
- Běh pro zdraví
- Plavecký výcvik
- Beseda s policií – chování na silnici, ulici
- Branný den s Mě Policií Prachatice
- Celoškolní podzimní hry
- Tvořivá dílna – podzimní tvoření
- Výstava výtvarných prací v lékárně při nemocnici
- Dětský sportovní den
- Přespolní běh
- Branný den s Mě Policií
- Trh pracovních příležitostí, úřad práce
- Školní turnaj v přehazované
- Burza škol
- Plavecký výcvik
- Mikulášská nadílka
- Turnaj ve stolním tenise
- Vánoční dílny
- Vánoční posezení ve třídě
- Vánoční koncert v ZUŠ
- Vánoční besídka pro rodiče
- Zimní sportovní hry
- Beseda s OU
- Lyžařský výcvik
- Beseda s policií ĆR – rizika na sociálních sítích
- Karnevalová diskotéka – ŠD
- Turnaj ve skoku vysokém
- pomoc ČČK Prachatice
- Den Země – celotýdenní akce
- Velikonoční dílna – výstavky prací, besedy
- Školní kolo SHM
- Dopravní soutěž
- Beseda s Policií ČR – bezpečnost
- Cvičení v přírodě
- Besídka a rozloučení s vycházejícími žáky
Projekty školy
- Mléko do škol
- Ovoce a zelenina do škol
- Bezpečná škola
- „Moderní vzdělávání v ZŠ Prachatice, Zlatá stezka 387“ s registračním číslem „CZ 02.3.68/16_022/0003892“ ŠABLONY II – ukončeno
- Projekt ŠABLONY III – MODERNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V ZŠ, PRACHATICE, ZLATÁ STEZKA 387 je spolufinancován Evropskou unií. Cílem projektu je zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích. – ukončeno
- OP JAK, Šablony I -„Moderní vzdělávání v ZŠ Prachatice, Zlatá stezka 387“ s registračním číslem „CZ 02.02.XX/00/22_002/0005196“
- SPOLUPRÁCE SOKOLÍM ŠKOLY
Organizace | Jméno odborníka | Kontakt (adresa, telefon, e-mail) |
PPP Č. Budějovice – pracoviště Prachatice | Mgr. Vladimír Hettner | Zlatá stezka 245, 383 01 Prachatice
tel. 388 313 519, vladimir.hettner@pppcb.cz |
o. s. Portus Prachatice – Phénix | Bc. Veronika Mrázová | Starokasárenská 192, Prachatice 383 01 Prachatice
tel.607928070, mrazova@portusprachatice.cz |
SPC Strakonice | Mgr. Helena Mašková | Plánkova 430, 386 01 Strakonice
tel. 602413577 spc@zmskolast.cz |
OSPOD MěÚ Prachatice
Terénní sociální práce |
Bc. Alena Dejmková | Velké náměstí 3, 383 01 Prachatice
tel. +420 388 607 576 adejmkova@mupt.cz |
OSPOD MěÚ Prachatice
Terénní sociální práce |
DiS. Andrea Dvořáková | advorakova@mupt.cz
tel. 388 607 243 |
OSPOD MěÚ Prachatice
Terénní sociální práce |
DiS. Ivana Kubičková | ikubickova@mupt.cz
tel. 388 607 268 |
OSPOD MěÚ Prachatice
Terénní sociální práce |
Bc. Marcela Koubová | mkoubovavmupt.cz
Tel. 388 607 223 |
OSPOD MěÚ Prachatice
Terénní sociální práce |
DiS. Klára Křivánková | kkrivankova@mupt.cz
tel. 388 607 239 |
OSPOD MěÚ Prachatice
Terénní sociální práce |
Bc. Jana Trojanová | jtrojanova@mupt.cz
tel. 388 607 332 |
Sociální kuratela | Mgr. Lenka Psutková | lpsutkova@mupt.cz
tel. 388 607 340 |
Sociální kuratela | Mgr. Michaela Traore DiS. | mtraore@mupt.cz
tel. 388 607 234 |
Policie ČR, okr. ředit. PT | por. Bc. Martina Joklová | Pivovarská 4, 383 24 Prachatice
pttisk@mvcr.cz, tel. 724 250 839 |
PPP České Budějovice | MP Edita Mečířová Tobi | PPP Nerudova 59, České Budějovice
Tel.: 387 927 177, 722 414 531 |
PPP České Budějovice
pracoviště Prachatice metodik prevence |
PaedDr. Ivan Novotný | ivan.novotný@pppcb.cz
tel. 601 114 343 |
Soukromé ordinace dětských lékařů |
MUDr. Šímová, Diepoldová, Beránková, Filipová |
|
Krizové centrum – Centrum pomoci rodině a dětem | Mgr. Petra Půbalová | 736 213 002 |
KreBul Prachatice | Mgr. Zdeněk Krejsa, DiS. | Poštovní 116, 383 01 Prachatice, tel: 388 424 196, 723 123 093 e-mail: icm@krebul.cz |
VI. EVIDENCE A EFEKTIVITA
Každý pedagog sleduje první známky nápadného chování dítěte (zhoršení prospěchu, zanedbávání povinností, únava, agresivita, neplnění zadaných úkolů, vandalství, šikana). Při jejich zjištění spolupracuje s ředitelem a se školním metodikem prevence a společně navrhují možnosti řešení.
Veškeré informace o programu v oblasti prevence získávají na pravidelných metodických sdruženích a poradách. Pedagogové si vedou evidenci zjištěných faktů o chování svěřených dětí a mají k dispozici všechny materiály týkající se prevence.
Školní rok je vždy zhodnocen formou závěrečné zprávy o plnění MPP a je odevzdán ředitelce školy jako součást výroční zprávy za uplynulý školní rok.
Záznamy o výskytu rizikových forem chování a o preventivních aktivitách pro žáky budou vedeny a zakládány ŠMP. Informace ze vzdělávacích akcí pro pedagogy si shromažďují pedagogičtí pracovníci osobně. Každý pedagog podá ostatním členům pedagogického sboru informaci z DVVP.
Zpracovala:
Mgr. Daniela Matějková, školní metodik prevence
VII. ZÁVĚREČNÉ INFORMACE
Datum | Podpis ředitelky školy | |
Seznámení pedagogického sboru školy s MPP – na provozní poradě |